Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Thelwell, Chinua  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Exporting Jim Crow [Texte imprimé] : Blackface minstrelsy in South Africa and beyond / Chinua Thelwell

Publication : Amherst (Mass.) ; Boston (Mass.) : University of Massachusetts press, copyright 2020

Description matérielle : 1 vol. (xii-283 p.) : ill. ; 24 cm

Note(s) : Notes bibliogr. Index
"Following the pathways of imperial commerce, blackface minstrel troupes began to cross the globe in the mid-nineteenth century, popularizing American racial ideologies as they traveled from Britain to its colonies in the Pacific, Asia, and Oceania, finally landing in South Africa during the 1860s and 1870s. The first popular culture export of the United States, minstrel shows frequently portrayed black characters as noncitizens who were unfit for democratic participation and contributed to the construction of a global color line. Chinua Thelwell brings blackface minstrelsy and performance culture into the discussion of apartheid's nineteenth-century origins and afterlife, employing a broad archive of South African newspapers and magazines, memoirs, minstrel songs and sketches, diaries, and interview transcripts. Exporting Jim Crow highlights blackface minstrelsy's cultural and social impact as it became a dominant form of entertainment, moving from its initial appearances on music hall stages to its troubling twentieth-century resurgence on movie screens and at public events. This carefully researched and highly original study demonstrates that the performance of race in South Africa was inherently political, contributing to racism and shoring up white racial identity"


Sujet(s) : Minstrel shows -- Afrique du Sud -- 19e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Minstrel shows -- Afrique du Sud -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Blackface -- Afrique du Sud -- 19e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Blackface -- Afrique du Sud -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Relations interethniques -- Afrique du Sud -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Noirs -- Identité collective -- Afrique du Sud -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Blancs -- Identité collective -- Afrique du Sud -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.12 (23e éd.) = Minstrels shows (États-Unis) et parodies ou satires  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-1-62534-516-5 (rel.). - ISBN 162534516X (rel.)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb471201903

Notice n° :  FRBNF47120190 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Introduction. Burnt Cork Nationalism and the Five Waves of Minstrel Globalization ; Foundations: Blackface Minstrelsy in the United States and Across the British Empire, 1830-1862 ; An Empire of Burnt Cork: Blackface Minstrelsy in Pre-Industrial South Africa, 1862-1872 ; Diamonds, Dandies, and Dispossession: Minstrel Shows During the South African Mineral Revolution, 1872-1889 ; "Slipping the Yoke": McAdoo's Jubilee Singers, McAdoo's Minstrels, and Racial Uplift Politics, 1890-1898 ; Brown-on-Black Masquerade: Cape Town's Coon Carnival ; Afterword. Global Blackface: Toward Transnational Minstrelsy Studies

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée