• Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Titre(s) : Entrenchment and the psychology of language learning [Texte imprimé] : how we reorganize and adapt linguistic knowledge / edited by Hans-Jörg Schmid

Publication : Berlin : De Gruyter ; Washington (D.C.) : American psychological association, cop. 2017

Description matérielle : 1 vol. (VIII-473 p.) ; 25 cm

Collection : Language and the human lifespan series

Lien à la collection : Language and the human lifespan series 


Comprend : I. Setting the scene II. Linguistic perspectives on entrenchment III. Cognitive foundations of linguistic entrenchment processes IV. Entrenchment in language learning and language attrition V. Deconstructing entrenchment VI. Synopsis.

Note(s) : Bibliogr. en fin d'articles. Index
"In recent years, linguists have increasingly turned to the cognitive sciences to broaden their investigation into the roots and development of language. With the advent of cognitive-linguistic, usage-based and complex-adaptive models of language, linguists today are utilizing approaches and insights from cognitive psychology, neuropsychology, social psychology and other related fields. A key result of this interdisciplinary approach is the concept of entrenchment -- the ongoing reorganization and adaptation of communicative knowledge. Entrenchment posits that our linguistic knowledge is continuously refreshed and reorganized under the influence of social interactions. It is part of a larger, ongoing process of lifelong cognitive reorganization whose course and quality is conditioned by exposure to and use of language, and by the application of cognitive abilities and processes to language. This volume enlists more than two dozen experts in the fields of linguistics, psycholinguistics, neurology, and cognitive psychology in providing a realistic picture of the psychological and linguistic foundations of language. Contributors examine the psychological foundations of linguistic entrenchment processes, and the role of entrenchment in first-language acquisition, second language learning, and language attrition. Critical views of entrenchment and some of its premises and implications are discussed from the perspective of dynamic complexity theory and radical embodied cognitive science"--Back cover


Autre(s) auteur(s) : Schmid, Hans-Jörg (1963-....). Éditeur scientifique  Voir les notices liées en tant qu'auteur


Sujet(s) : Langues -- Étude et enseignement -- Psychologie  Voir les notices liées en tant que sujet
Linguistique cognitive  Voir les notices liées en tant que sujet
Apprentissage cognitif  Voir les notices liées en tant que sujet
Psycholinguistique  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  401.93 (23e éd.) = Acquisition du langage  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-3-11-034130-0. - ISBN 3-11-034130-1. - ISBN 978-3-11-034143-0 (erroné) (print + online). - ISBN 9783110341423 (erroné) (PDF) (online)
EAN 9783110341300

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb45256146k

Notice n° :  FRBNF45256146 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée