• Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Turnock, Julie A.  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : The empire of effects [Texte imprimé] : Industrial Light & Magic and the rendering of realism / Julie A. Turnock

Édition : First edition

Publication : Austin : University of Texas Press, 2022

Description matérielle : ix, 310 pages : illustrations ; 24 cm

Note(s) : Includes bibliographical references (pages 229-293) and index
"Just about every major film now comes to us with an assist from digital effects. The results are obvious in superhero fantasies, yet dramas like Roma also rely on computer-generated imagery to enhance the verisimilitude of scenes. But the realism of digital effects is not actually true to life. It is a realism invented by Hollywood--by one company specifically: Industrial Light and Magic. The Empire of Effects digs into the history of ILM, showing how the effects company known for the puppets and space battles of the original Star Wars went on to develop the dominant aesthetic of digital realism. Julie Turnock finds that ILM borrowed its technique from the New Hollywood of the 1970s, incorporating lens flares, wobbly camerawork, haphazard framing, and other cinematography that called attention to the person behind the camera. In the context of digital imagery, however, these aesthetic strategies had the opposite effect, heightening the sense of realism by calling on tropes suggesting the authenticity to which viewers were accustomed. ILM's style, on display in the most successful films of the 1980s and beyond, was so convincing that other studios were forced to follow suit. Today the irony of digital realism is compounded by another: a victim of its own success, ILM fostered a cinematic monoculture in which it is but one player among many"


Sujet(s) : Cinéma -- Effets spéciaux -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Cinéma numérique -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Animation par ordinateur -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Réalisme (cinéma) -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Cinéma -- Esthétique -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Industrie du cinéma -- Histoire  Voir les notices liées en tant que sujet
Industrial light & magic  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.430 24 (23e éd.) = Cinéma - Effets spéciaux  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 1477325301. - ISBN 9781477325308. - ISBN 9781477325315 (erroné). - ISBN 9781477325322 (erroné)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb470588327

Notice n° :  FRBNF47058832 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Introduction: The ILM version ; ILM vs. everybody else : effects houses in the digital age ; Perfect imperfection : ILM's effects aesthetics ; Retconning CGI innovation : ILM's rhetorical dominance of effects history ; ILM's international standard of effects realism in the global marketplace ; Disney, Marvel Studios, and the ILM aesthetic ; Conclusion: Unreal engine : ILM in a Disney world.

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée