• Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté. Image fixe : électronique

Auteur(s) : Birks, Chelsea  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Limit cinema [Texte électronique] : transgression and the nonhuman in contemporary global film / Chelsea Birks

Publication : New York [New York] : Bloomsbury Academic, copyright 2021

Description matérielle : 1 online resource (xvi, 208 pages) : illustrations (some color)

Collection : Thinking Cinema (Online) ; volume 9

Lien à la collection : Thinking Cinema (Online) 


Note(s) : Includes bibliographical references, filmography and index. - Description based on online resource; title from digital title page (viewed on October 08, 2021).
"Limit Cinema explores how contemporary global cinema represents the relationship between humans and nature. During the 21st century this relationship has become increasingly fraught due to proliferating social and environmental crises; recent films from Lars von Trier's Melancholia (2011) to Apichatpong Weerasethakul's Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010) address these problems by reflecting or renegotiating the terms of our engagement with the natural world. In this spirit, this book proposes a new film philosophy for the Anthropocene. It argues that certain contemporary films attempt to transgress the limits of human experience, and that such 'limit cinema' has the potential to help us rethink our relationship with nature. Posing a new and timely alternative to the process philosophies that have become orthodox in the fields of film philosophy and ecocriticism, Limit Cinema revitalizes the philosophy of Georges Bataille and puts forward a new reading of his notion of transgression in the context of our current environmental crisis. To that end, Limit Cinema brings Bataille into conversation with more recent discussions in the humanities that seek less anthropocentric modes of thought, including posthumanism, speculative realism, and other theories associated with the nonhuman turn. The problems at stake are global in scale, and the book therefore engages with cinema from a range of national and cultural contexts. From Ben Wheatley's psychological thrillers to Nettie Wild's eco-documentaries, limit cinema pushes against the boundaries of thought and encourages an ethical engagement with perspectives beyond the human"
La pagination de l'édition imprimée correspondante est de 224 p.


Sujet(s) : Cinéma -- Environnement -- 2000-....  Voir les notices liées en tant que sujet
Nature -- Effets de l'homme -- Au cinéma -- 2000-....  Voir les notices liées en tant que sujet
Homme -- Effets de l'environnement -- Au cinéma -- 2000-....  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.436 55 (23e éd.) = Cinéma - Thèmes sociaux  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 1501352881. - ISBN 9781501352874. - ISBN 1501352873. - ISBN 9781501352898. - ISBN 150135289X. - ISBN 9781501352881. - ISBN 9781501352867 (erroné). - ISBN 1501352865 (erroné)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb468447519

Notice n° :  FRBNF46844751 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Introduction: Cinema at the limit ; Part one. Objectivity. 1. Sacrifice and the sacred ; 2. Objectivity, speculative realism, and the cinematic apparatus ; Part two. Subjectivity. 3. Eco-consciousness ; 4. Loving nature ; 5. The impossible imperative.

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Document numérique : 

1 partie d'exemplaire regroupée

ACQNUM-116370
support : document électronique dématérialisé