Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Burkholder, Zoë  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : An African American dilemma [Texte imprimé] : a history of school integration and civil rights in the North / Zoë Burkholder

Publication : New York (N.Y.) : Oxford university press, copyright 2021

Description matérielle : 1 vol. (xi-297 p.) : ill. ; 25 cm

Note(s) : Notes bibliogr. Index
"Since Brown v. Board of Education in 1954 Americans have viewed school integration as a central tenet of the black civil rights movement. Yet, school integration was not the only-or even always the dominant-civil rights strategy. At times, African Americans also fought for separate, Black-controlled schools dedicated to racial uplift, community empowerment, and self-determination. An African American Dilemma offers a social history of debates over school integration within northern Black communities from the 1840s to the present. This broad geographical and temporal focus reveals that northern Black educational activists vacillated between a preference for either school integration or separation during specific eras. Yet, as there was never a consensus, this study also highlights the chorus of dissent, debate, and counter-narratives that pushed families to consider a fuller range of educational reforms. A sweeping historical analysis that covers the entire history of public education in the North, this study complicates our understanding of school integration by highlighting the diverse perspectives of Black students, parents, teachers, and community leaders all committed to improving public education. It finds that Black school integrationists and separatists have worked together in a dynamic tension that fueled effective strategies for educational reform and the black civil rights movement. This study draws on an enormous range of archival data including the black press, school board records, social science studies, the papers of civil rights activists, and court cases"


Sujet(s) : Intégration scolaire -- États-Unis (nord-est)  Voir les notices liées en tant que sujet
Ségrégation en éducation -- États-Unis (nord-est)  Voir les notices liées en tant que sujet
Écoles publiques -- États-Unis (nord-est)  Voir les notices liées en tant que sujet
Noirs américains -- Éducation -- États-Unis (nord-est)  Voir les notices liées en tant que sujet
Noirs américains -- Droits -- États-Unis (nord-est)  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  379.260 974 (23e éd.) = Démocratisation de l'enseignement - États-Unis - Nord-Est  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-0-19-060513-1 (rel.). - ISBN 0190605138. - ISBN 9780190605155 (erroné). - ISBN 9780190605162 (erroné)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb46843981j

Notice n° :  FRBNF46843981 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Introduction --. Caste abolished : integration for freedom, 1840-1900 -- ; The education that is their due : separation for racial uplift, 1900-1940 -- ; A powerful weapon : integration for equality, 1940-1965 -- ; Conflict in the community : separation for Black Power, 1966-1974 -- ; An armageddon of righteousness : integration for justice, 1974-present -- ; Conclusion

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée