Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Balizet, Ariane M. (1979-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Shakespeare and girls' studies [Texte imprimé] / Ariane M. Balizet

Publication : New York, NY : Routledge, 2020

Description matérielle : xii, 178 pages ; 24 cm

Collection : Routledge studies in Shakespeare ; 40

Lien à la collection : Routledge studies in Shakespeare 


Note(s) : Includes bibliographical references and index
"A modern-day Taming of the Shrew that concludes at a high school prom. An agoraphobic Olivia from Twelfth Night sending video dispatches from her bedroom. A time-traveling teenager finding romance in the house of Capulet. Shakespeare and Girls' Studies posits that Shakespeare in popular culture is increasingly becoming the domain of the adolescent girl, and engages the interdisciplinary field of Girls' Studies to analyze adaptation and appropriation of Shakespeare's plays in the late 20th and early 21st centuries. Through chapters on film, television, young adult fiction, and web series aimed at girl readers and audiences, this volume explores the impact of girl cultures and concerns on Shakespeare's afterlife in popular culture and the classroom. Shakespeare and Girls' Studies argues that girls hold a central place in Shakespearean adaptation, and that studying Shakespeare through the lens of contemporary girlhoods can generate new approaches to Renaissance literature as well as popular culture aimed at girls and young people of marginalized genders. Drawing on contemporary cultural discourses ranging from Abstinence-Only Sex Education and Shakespeare in the US Common Core to rape culture and coming out, this book addresses the overlap between Shakespeare's timeless girl heroines and modern popular cultures that embrace figures like Juliet and Ophelia to understand and validate the experiences of girls. Shakespeare and Girls' Studies theorizes Shakespeare's past and present cultural authority as part of an intersectional approach to adaptation in popular culture"


Sujet(s) : Shakespeare, William (1564-1616) -- Influence  Voir les notices liées en tant que sujet
Shakespeare, William (1564-1616) -- Adaptations  Voir les notices liées en tant que sujet
Filles  Voir les notices liées en tant que sujet
Études sur les femmes  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  822.33 (23e éd.) = Shakespeare, William [critique]  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9781138554290. - ISBN 1138554294 (rel). - ISBN 9781315148922 (erroné). - ISBN 9781351372046 (erroné). - ISBN 9781351372022 (erroné). - ISBN 9781351372039 (erroné)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb465402654

Notice n° :  FRBNF46540265 (notice reprise d'un réservoir extérieur)

Univers jeunesse Cette notice appartient à l'univers jeunesse



Table des matières : Introduction: a girls' studies approach to Shakespeare and adaptation ; The end(s) of girlhood: film ; The big bad bard: television and small screens ; Time travelers: young adult fiction ; Rosencrantz and Guildenstern are girls: web series ; The future: Shakespeare and/as girls' studies.

Infos du Centre national de la littérature pour la jeunesse : 
Genre : Ouvrages de référence
Public destinataire : 
Avis critique : 
Notice critique : 

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée