Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : López, Marissa K.  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Racial immanence [Texte imprimé] : chicanx bodies beyond representation / Marissa K. López

Publication : New York : New York university press, copyright 2019

Description matérielle : 1 vol. (ix, 191 p.) : ill. ; 23 cm

Note(s) : Includes bibliographical references p.173-182 and index
Explores the how, why, and what of contemporary Chicanx culture, including punk rock, literary fiction, photography, mass graves, and digital and experimental installation art.0'Racial Immanence' attempts to unravel a Gordian knot at the center of the study of race and discourse: it seeks to loosen the constraints that the politics of racial representation put on interpretive methods and on our understanding of race itself. Marissa K. López argues that reading Chicanx literary and cultural texts primarily for the ways they represent Chicanxness only reinscribes the very racial logic that such texts ostensibly set out to undo. 'Racial Immanence' proposes to read differently; instead of focusing on representation, it asks what Chicanx texts do, what they produce in the world, and specifically how they produce access to the ineffable but material experience of race. Intrigued by the attention to disease, disability, abjection, and sense experience that she sees increasing in Chicanx visual, literary, and performing arts in the late-twentieth century, López explores how and why artists use the body in contemporary Chicanx cultural production. 'Racial Immanence' takes up works by writers like Dagoberto Gilb, Cecile Pineda, and Gil Cuadros, the photographers Ken Gonzales Day and Stefan Ruiz, and the band Piñata Protest to argue that the body offers a unique site for pushing back against identity politics. In so doing, the book challenges theoretical conversations around affect and the post-human and asks what it means to truly consider people of color as writers and artists. Moving beyond abjection, López models Chicanx cultural production as a way of fostering networks of connection that deepen our attachments to the material world


Sujet(s) : Race -- Dans la littérature  Voir les notices liées en tant que sujet
Américains d'origine mexicaine -- Dans la littérature  Voir les notices liées en tant que sujet
Littérature américaine -- Auteurs d'origine mexicaine -- Thèmes, motifs  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  860.997 (23e éd.) = Littérature de langue espagnole - Histoire et critique - Amérique du Nord  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-1-4798-0772-7 (rel.). - ISBN 1479807729. - ISBN 9781479813902. - ISBN 1479813907

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb457782876

Notice n° :  FRBNF45778287 (notice reprise d'un réservoir extérieur)

Univers jeunesse Cette notice appartient à l'univers jeunesse



Table des matières : Introduction: "Santa Anna's wooden leg and other things about the chicanx body; or, what are we really talking about when we talk about chicanx literature?? ; Race: Dagoberto Gilb's phenomenology ; Face: Cecile Pineda's spectacular blank slate ; Place: authenticity, metaphor, and AIDS in Gil Cuadros and Sheila Ortiz Taylor ; Waste: the trash fiction of Alejandro Morales, Beatriz Pita, and Rosaura Sánchez ; Coda: accordions of abjection: genealogies of chicanx punk.

Infos du Centre national de la littérature pour la jeunesse : 
Genre : Ouvrages de référence
Public destinataire : 
Avis critique : 
Notice critique : 

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée