Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Bergala, Alain (1943-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : The cinema hypothesis [Texte imprimé] : teaching cinema in the classroom and beyond / Alain Bergala ; translated from the French by Madeline Whittle

Publication : Wien : Österreichisches Filmmuseum : Synema, Gesellschaft für Film und Medien, 2016

Description matérielle : 131 s. ; 20 cm

Collection : FilmmuseumSynemaPublikationen ; 28

Lien à la collection : FilmmuseumSynemaPublikationen 


Note(s) : Originaltitel: Hypothèse cinéma (English). - Originally published in French as: L'hypothèse cinéma. [Paris] : Cahiers du cinéma, ©2002. - "This book was published in collaboration with the British Film Institute, Scottish Film Education, and Creative Scotland"--Title page verso
Alain Bergala's The cinema hypothesis is a seminal text on the potentials, possibilities, and problems of bringing film to schools and other educational contexts. It is also the passionate confirmation of a love for cinema and an effort to think of education differently. This book stages a dialogue between larger concepts of cinema and a hands-on approach to teaching cinema. Its detailed insights derive from the author's own experiences as a teacher, critic, filmmaker and advisor to the French Minister of Education. Bergala, who also served as chief editor of Cahiers du cinéma, promotes an understanding of film as an autonomous art form that has to be taught accordingly. Confronting young people with cinema can create friction with established norms and serve as a productive rupture for both institution and pupil: perhaps more than any other art form, the cinema enables a lived, intimate experience of otherness"--Back cover


Autre(s) auteur(s) : Whittle, Madeline. Traducteur  Voir les notices liées en tant qu'auteur


Sujet(s) : Cinéma en éducation -- France  Voir les notices liées en tant que sujet
Cinéma -- Étude et enseignement -- France  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.430 71044 (23e éd.) = Cinéma - Enseignement - France  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9783901644672. - ISBN 3901644679

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb45233355z

Notice n° :  FRBNF45233355 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Introduction : film education and film curatorship ; The experience has been rewarding ; The hypothesis ; State of things, states of mind ; Cinema in childhood ; One hundred films for an alternative culture ; Towards a pedagogy of fragments : excerpts in conversation ; Towards a "creative analysis" ; Creating in the classroom : stepping into creative practice ; Alejandro Bachmann in conversation with Alain Bergala : "To talk and write about films and to teach cinema are the last and only forms of resistance against consumption and amnesia."

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée