• Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté. Image fixe : sans médiation

Auteur(s) : Biesen, Sheri Chinen (1962-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Music in the shadows [Texte imprimé] : noir musical films / Sheri Chinen Biesen

Publication : Baltimore, N.J. : The Johns Hopkins university press, © 2014

Description matérielle : xii, 210 pages : illustrations ; 24 cm

Comprend : The noir musical ; Preludes to the noir musical ; Blues in the night: the noir musical on the brink of World War II ; Smoky melodies: jazz noir musical drama ; Le rouge et le noir: from The red shoes to A star is born ; Dark musical melodrama: from Young at heart to West Side story ; The legacy of the noir musical.

Note(s) : Includes bibliographical references (pages 177-201) and index
"Smoke. Shadows. Moody strains of jazz. Welcome to the world of "noir musical" films, where tormented antiheroes and hard-boiled musicians battle obsession and struggle with their music and ill-fated love triangles. Sultry divas dance and sing the blues in shrouded nightclubs. Romantic intrigue clashes with backstage careers. In her pioneering study, Music in the Shadows, film noir expert Sheri Chinen Biesen explores musical films that use film noir style and bluesy strains of jazz to inhabit a disturbing underworld and reveal the dark side of fame and the American Dream. While noir musical films like A Star Is Born include musical performances, their bleak tone and expressionistic aesthetic more closely resemble the visual style of film noir. Their narratives unfold behind a stark noir lens: distorted, erratic angles and imbalanced hand-held shots allow the audience to experience a tortured, disillusioned perspective.While many musicals glamorize the quest for the spotlight in Hollywood's star factory, brooding noir musical films such as Blues in the Night, Gilda, The Red Shoes, West Side Story, and Round Midnight stretch the boundaries of film noir and the musical as film genres collide. Deep shadows, dim lighting, and visual composition evoke moodiness, cynicism, pessimism, and subjective psychological points of view. As in her earlier study of film noir, Blackout: World War II and the Origins of Film Noir, Biesen draws on extensive primary research in studio archives to situate her examination within a historical, industrial, and cultural context"--Publisher description


Sujet(s) : Films noirs -- États-Unis  Voir les notices liées en tant que sujet
Films musicaux -- Esthétique -- États-Unis  Voir les notices liées en tant que sujet
Jazz -- Au cinéma  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.436 55 (23e éd.) = Cinéma - Thèmes sociaux  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9781421408378 (hardcover) (alk. paper). - ISBN 9781421408385 (pbk.) (alk. paper). - ISBN 9781421408392 (erroné) (electronic). - ISBN 1421408376 (hardcover) (alk. paper). - ISBN 1421408384 (pbk.) (alk. paper). - ISBN 1421408392 (erroné) (electronic)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb443087650

Notice n° :  FRBNF44308765 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée