Notice bibliographique

  • Notice
vignette simple

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté. Image fixe : sans médiation

Titre(s) : The lady with the torch [Texte imprimé] : Columbia pictures, 1929-1959 / edited by Ehsan Khoshbakht

Publication : Montreuil : les Éditions de l'Oeil, DL 2024

Impression : impr. en République tchèque

Description matérielle : 1 vol. (287 p.) : ill. en coul. ; 23 cm

Note(s) : Publ. à l'occasion de la rétrospective du 77e Festival du film de Locarno, 2024


Autre(s) auteur(s) : Khoshbakht, Ehsan (1982-....). Directeur de publication  Voir les notices liées en tant qu'auteur


Sujet(s) : Columbia pictures -- 1900-1945  Voir les notices liées en tant que sujet
Columbia pictures -- 1945-1970  Voir les notices liées en tant que sujet

Genre ou forme : Ouvrages illustrés  Voir les notices liées en tant que genre ou forme

Indice(s) Dewey :  791.430 2320973 (23e éd.) = Cinéma - Production - États-Unis  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-2-35137-376-7 (rel.) : 30 EUR
EAN 9782351373767

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb47533689w

Notice n° :  FRBNF47533689


Résumé : Published on the occasion of the retrospective of the 77th Locarno Film Festival (2024). The hyperrealist image of a lady on a pedestal holding a burning bright torch was an idealised vision of Americanism. It proclaimed the arrival of another Columbia Pictures film, very often in black-and-white, most probably short in length but fast and furious in tone and pace. The Columbia films, however, tended to drag this figurehead of liberty down and examine her more unglamorous side. American values were dissected and questioned through tales of fast-talking career women, existentialist cowboys, and prophetic anti-fascist quickies. Yet, the symbol of the still burning torch over The End title was an affirmation of the values being rebuilt through the skilful art of John Ford, Dorothy Arzner, and Nicholas Ray. This book, accompanying a Locarno Film Festival retrospective celebrating the centenary of Columbia Pictures, follows the period of the retrospective, 1929-1959, but expands on its directors and directions. This collection of nineteen essays by acclaimed contributors examines the particularities of Columbia in relation to what is generally known as the Genius of the System. It acknowledges the brilliance of the system but finds the genius somewhere between the filmmakers' vision and the industrial infrastructure that allowed them to nourish. Illustrated with hundreds of rare stills, the stories are as much in the images as in the words. Both words and images aim at reconstructing three exuberant decades of incessant creativity, evolution, and growth, reminding us that once upon a time there was a brilliant exchange between art and commerce, between the system and the artist. [source éditeur]


Localiser ce document(2 Exemplaires)

Richelieu - Arts du spectacle - libre-accès

1 partie d'exemplaire regroupée

791.430 97 USA lad
support : livre

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée