Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Eisenberg, Andrew J. (1977-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Sounds of other shores [Texte imprimé] : the musical poetics of identity on Kenya's Swahili coast / Andrew J. Eisenberg

Publication : Middletown, Connecticut : Wesleyan University Press, copyright 2024

Description matérielle : 1 vol. (XX-246 pages) : illustrations, map ; 24 cm

Collection : Music/culture

Lien à la collection : Music culture 


Note(s) : Includes bibliographical references (pages 205-235) and index
"Sounds of Other Shores takes an ethnographic ear to the history of transoceanic stylistic appropriation in the Swahili taarab music of the Kenyan coast. Swahili taarab, a form of sung poetry that emerged as East Africa's first mass-mediated popular music in the 1930s, is a famously cosmopolitan form, rich in audible influences from across the Indian Ocean. But the variants of the genre that emerged in the Kenyan coastal city of Mombasa during the twentieth century feature particularly dramatic, even flamboyant, appropriations of Indian and Arab sonic gestures and styles. Combining oral history, interpretive ethnography, and musical analysis, Sounds of Other Shores explores how Swahili-speaking Muslims in twentieth-century Mombasa derived pleasure and meaning from acts of transoceanic musical appropriation, arguing that these acts served as ways of reflecting on and mediating the complexities and contradictions associated with being 'Swahili' in colonial and postcolonial Kenya. The result is a musical anthropology of Kenyan Swahili subjectivity that reframes longstanding questions about Swahili identity while contributing to broader discussions about identity and citizenship in Africa and the Indian Ocean world"


Sujet(s) : Taarab -- Kenya -- Indien, Côte de l'océan (Afrique) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Musique swahili -- Kenya -- Indien, Côte de l'océan (Afrique) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Musique populaire -- Kenya -- Indien, Côte de l'océan (Afrique) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9780819501059. - ISBN 0819501050. - ISBN 9780819501066. - ISBN 0819501069. - ISBN 9780819501073 (erroné) (br.)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb47456415r

Notice n° :  FRBNF47456415 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Preface : Hints of elsewhere ; Introduction : Sound, sense, and subjectivity in Mombasa ; A feeling for the boundaries : Early recorded taarab ; The lullaby of taarab : Radio and reflexivity in the 1950s ; The mouths of professors and clowns : Indian taarab ; "Mombasa, mother of the world" : Hadrami ṭarab ; The musical philosopher : Zein l'Abdin's Arab taarab ; Sea change : The twenty-first century ; Reorienting appropriation : Swahili hip hop ; Epilogue : For a humanistic musical anthropology of the Indian Ocean.

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Richelieu - Musique - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée