Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Greyeyes, Wendy Shelly (1978-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : A history of Navajo Nation education [Texte imprimé] : disentangling our sovereign body / Wendy Shelly Greyeyes ; foreword by Kevin K. Washburn

Publication : Tucson (Ariz.) : The University of Arizona Press, copyright 2022

Description matérielle : 1 vol. (XVII-245 p.) : ill. ; 24 cm

Note(s) : Notes bibliogr. Index
"This book sheds light on the tangle of federal and state education programs that have been imposed on Navajo territories, and on the ongoing efforts by tribal communities to transfer state authority over Diné education to the Navajo Nation. The complex and confusing educational system, influenced by colonial pressures and tribal resistance, limits movements towards a unified tribal educational sovereign goal. Providing both a historical overview and an in-depth view of the current situation, Greyeyes argues that in order to decolonize education, tribal communities must first "unwind the binds of jurisdictions, codes, policies, and procedures" created by this tangle of jurisdictions and authorities. The book covers the evolution of key players of the central tribal councils, council delegates, local chapters, school boards, tribal chairs and presidents, and the emerging tribal education department administrators through existing government documents, reports, and interviews. The final two chapters provide a concise depiction of current conditions, challenges, and opportunity for future change in the quest for educational sovereignty at the Navajo Nation. Kevin Washburn, former Assistant Secretary of Indian Affairs, will write a foreword for the book"


Sujet(s) : Navajo (Indiens) -- Éducation  Voir les notices liées en tant que sujet
Navajo (Indiens) -- Relations avec l'État  Voir les notices liées en tant que sujet
Éducation et État -- États-Unis (Nouveau Sud-Ouest)  Voir les notices liées en tant que sujet
Navajo Indian Reservation -- Éducation  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  371.829 9726 (23e éd.) = Éducation des étudiants Navajo  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-0-8165-4487-5 (rel.)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb47281078m

Notice n° :  FRBNF47281078 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Decolonizing Educational Domains ; The Roots of Entanglement ; The Navajo Educational Terrain ; The Rise of Local Community Schools ; The Rise of Centralized Education ; The Challenges to Dine Education Sovereignty ; Conclusion: Disentangling Our Sovereign Body

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée