Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Titre(s) : A history of the Harlem Renaissance [Texte imprimé] / edited by Rachel Farebrother, Miriam Thaggert

Publication : Cambridge ; New York : Cambridge university press, copyright 2021

Description matérielle : xix, 432 pages : illustrations ; 24 cm

Note(s) : Includes bibliographical references (pages 394-423) and index
"Essays such as W. E. B. Du Bois's "Criteria of Negro Art," Langston Hughes's "The Negro Artist and the Racial Mountain," and George Schuyler' "The Negro-Art Hokum"--which make respective cases for art as propaganda, the cultural distinctiveness of black American art, and the absence of any fundamental differences between black and white American art--lay bare some of the key disagreements that continue to animate debates about the politics of representation. Marita Bonner's 1925 Crisis essay "On Being Young, a Woman, and Colored," with its eloquent insistence that any examination of the relationship between art and politics must attend to questions of sexuality and gender, anticipates critical approaches developed by pioneering black feminists, including Barbara Christian, Akasha (Gloria) Hull, Deborah E. McDowell, Claudia Tate, and Cheryl A. Wall, from the 1970s. Indeed, an enduring tendency to sideline Bonner and other black women writers in critical accounts of Harlem Renaissance debates about "art or propaganda" signals the continuing salience of the black feminist project of "engendering the Harlem Renaissance [by] undoing perimeters that exclude women and their writing"" ; "The Harlem Renaissance was the most influential single movement in African American literary history. The movement laid the groundwork for subsequent African American literature, and had an enormous impact on later black literature world-wide. In its attention to a wide range of genres and forms - from the roman à clef and the bildungsroman, to dance and book illustrations - this book seeks to encapsulate and analyze the eclecticism of Harlem Renaissance cultural expression. It aims to re-frame conventional ideas of the New Negro movement by presenting new readings of well-studied authors, such as Zora Neale Hurston and Langston Hughes, alongside analysis of topics, authors, and artists that deserve fuller treatment. An authoritative collection on the major writers and issues of the period, A History of the Harlem Renaissance takes stock of nearly a hundred years of scholarship and considers what the future augurs for the study of 'the New Negro'."


Autre(s) auteur(s) : Farebrother, Rachel. Éditeur scientifique  Voir les notices liées en tant qu'auteur
Thaggert, Miriam. Éditeur scientifique  Voir les notices liées en tant qu'auteur


Sujet(s) : Littérature américaine -- Auteurs noirs américains  Voir les notices liées en tant que sujet
Littérature américaine -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Arts noirs américains -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Noirs américains -- Dans la littérature  Voir les notices liées en tant que sujet
Noirs américains -- Vie intellectuelle -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Harlem Renaissance  Voir les notices liées en tant que sujet
New York (N.Y., États-Unis) -- Quartier de Harlem -- Vie intellectuelle -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  810.9 (23e éd.) = Littérature américaine de langue anglaise - Histoire et critique  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9781108493574. - ISBN 1108493572. - ISBN 9781108656313 (erroné). - ISBN 9781108639101 (erroné)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb470099154

Notice n° :  FRBNF47009915 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Introduction:. Revisiting a Renaissance / / Rachel Farebrother and Miriam Thaggert ; ; Cultural Nationalism and Cosmopolitanism in the Harlem Renaissance / / Daniel G. Williams ; ; Making the Slave Anew: History and the Archive in New Negro Renaissance Poetry / / Clare Corbould ; ; The New Negro among White Modernists / / Kathleen Pfeiffer ; ; The Bildungsroman in the Harlem Renaissance / / Mark Whalan ; ; The Visual Image in New Negro Renaissance Print Culture / / Caroline Goeser ; ; Gwendolyn Brooks: Riot after the New Negro Renaissance / / Sonya Posmentier ; ; Romans à Clef of the Harlem Renaissance / / Sinéad Moynihan ; ; Modernist Biography and the Question of Manhood: Eslanda Goode Robeson's Paul Robeson, Negro / / Fionnghuala Sweeney ; ; Modernism and Women Poets of the Harlem Renaissance / / Maureen Honey ; ; Children's Literature of the Harlem Renaissance / / Katharine Capshaw ; ; London, New York, and the Black Bolshevik Renaissance: Radical Black Internationalism during the New Negro Renaissance / / James Smethurst ; ; Island Relations, Continental Visions, and Graphic Networks / / Jak Peake ; ; "Symbols from Within": Charting the Nation's Regions in James Weldon Johnson's God's Trombones / / Noelle Morrissette ; ; Rudolph Fisher: Renaissance Man and Harlem's Interpreter / / Jonathan Munby ; ; Zora Neale Hurston's Early Plays / / Mariel Rodney ; ; Zora Neale Hurston, Film, and Ethnography / / Hannah Durkin ; ; The Pulse of Harlem: African American Music and the New Negro Revival / / Andrew Warnes ; ; The Figure of the Child Dancer in Harlem Renaissance Literature and Visual Culture / / Rachel Farebrother ; ; Jazz and the Harlem Renaissance / / Wendy Martin ; ; Alain Locke and the Value of the Harlem Renaissance / / Shane Vogel ; ; Afterword / / Deborah E. McDowell.

Localiser ce document(2 Exemplaires)

Tolbiac - Haut-de-jardin - Littérature et art - Salle G - Langue anglaise et littératures d'expression anglaise 

1 partie d'exemplaire regroupée

810.98 FARE h
support : livre

Tolbiac - Rez-de-jardin - libre-accès - Littérature et art - Salle U - Langue anglaise et littératures d'expression anglaise 

1 partie d'exemplaire regroupée

810.98 FARE h
support : livre