Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Immanen, Mikko (1982-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Toward a concrete philosophy [Texte imprimé] : Heidegger and the emergence of the Frankfurt School / Mikko Immanen

Publication : Ithaca (N.Y.) : Cornell university, copyright 2020

Description matérielle : 1 vol. (ix-315 p.) ; 24 cm

Collection : Signale : modern German letters, cultures, and thought

Lien à la collection : Signale (Ithaca) 


Note(s) : La page de titre porte en plus : "A signale book". - Bibliogr. p. [281]-300. Notes bibliogr. index
"In the wake of Martin Heidegger's 1933 Nazi turn, the German Jewish Frankfurt School thinkers Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, and Herbert Marcuse understandably saw him as their enemy. This book explores the generative influence that Heidegger's thinking had on the Frankfurt theorists in the Weimar era. As detailed here, Adorno, Horkheimer, and Marcuse saw Heidegger's 1927 magnum opus, Being and Time, as a serious effort to make philosophy relevant for life again and as the most provocative challenge to their nascent materialist diagnoses of discontents of German and European modernity. Drawing on previously unexamined autobiographical testimony, lectures, and discussion notes, as well as Heidegger's 1929 Frankfurt lecture and Black Notebooks, the book reconstructs these overlooked debates, finding in them fruitful intellectual encounters rather than hostile confrontations"


Sujet(s) : Heidegger, Martin (1889-1976) -- Influence  Voir les notices liées en tant que sujet
Heidegger, Martin (1889-1976) -- Pensée politique et sociale  Voir les notices liées en tant que sujet
Adorno, Theodor Wiesengrund (1903-1969)  Voir les notices liées en tant que sujet
Horkheimer, Max (1895-1973)  Voir les notices liées en tant que sujet
Marcuse, Herbert (1898-1979)  Voir les notices liées en tant que sujet
Philosophie -- Allemagne -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
École de Francfort  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  193 (23e éd.) = Philosophie occidentale moderne - Allemagne et Autriche  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9781501752377 (erroné). - ISBN 1501752375 (erroné). - ISBN 9781501752490. - ISBN 1501752499. - ISBN 9781501752391 (erroné). - ISBN 9781501752384 (erroné)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb465228755

Notice n° :  FRBNF46522875 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : The Un-Heideggerian core of Marcuse's most Heideggerian text : the Lukács question ; The Hegel debate : The pinnacle of Marcuse's Freiburg years ; Stakes of the Hegel debate : Davos, Marxism, and the Black Notebooks ; The Frankfurt discussion : a sequel to the epochal Davos disputation ; "What Is the human being?" : thrown Dasein or Cura posterior? ; Demythologizing Heidegger's thrownness : towards dialectic of enlightenment ; Being and Time : the primacy of practical reason misunderstood ; Critical theory as a reply to Heidegger, Scheler, and the "Frankfurt Heideggerians".

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée