Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : MacLeod, Catriona (1963-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Fugitive objects [Texte imprimé] : sculpture and literature in the German nineteenth century / Catriona MacLeod

Publication : Evanston, Ill. : Northwestern university press, 2014

Description matérielle : 1 vol. (XII-252 p.) : ill. ; 23 cm

Note(s) : Includes bibliographical references (pages 225-244) and index
In Fugitive Objects, Catriona MacLeod examines the question of why sculpture is both intensively discussed and yet rendered immaterial in German literature. She focuses on three forms of disappearance: sculpture's vanishing as a legitimate art form at the beginning of the nineteenth century in German aesthetics, statues' migration from the domain of high art into mass reproduction and popular culture, and sculpture's dislodging and relocation into literary discourse. Through original readings of Clemens Brentano, Achim von Arnim, Adalbert Stifter, Leopold von Sacher-Masoch, and others, MacLeod reveals that if sculpture has disappeared from much of nineteenth-century German literature and aesthetics, it is a vanishing act that paradoxically relocates the statue back onto another cultural pedestal, attesting to the powerful force of the medium.


Sujet(s) : Littérature allemande -- 19e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Art et littérature -- Allemagne -- 19e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Sculpture -- Dans la littérature  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9780810129344. - ISBN 0810129345. - ISBN 9780810129672. - ISBN 0810129671 (br.)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb45781050t

Notice n° :  FRBNF45781050 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : The matter with sculpture : A.W. Schlegel and Hegel ; Biting back : sculpture and the wounds of language in Clemens Brentano's Godwi ; The statue as volatile object in Romanticism : dislodging sculpture ; Foreign bodies : of sculpture and cacti in Adalbert Stifter's Der Nachsommer ; Plastic poses : tableau vivant and narrative suspension in Leopold von Sacher-Masoch's Venus im Pelz.

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée