Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Coady, Christopher (1980-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : John Lewis and the challenge of "real" black music [Texte imprimé] / Christopher Coady

Publication : Ann Arbor : University of Michigan Press, [2016]

Description matérielle : x, 241 pages : music ; 24 cm

Collection : Jazz perspectives

Lien à la collection : Jazz perspectives 


Note(s) : Includes bibliographical references (pages 219-229), filmography (page 233), and index
For critics and listeners, the reception of the 1950s jazz-classical hybrid Third Stream music has long been fraught. Christopher Coady explores the work ofone of the form's most vital practitioners, following Lewis from his role as an arranger for Miles Davis's Birth of the Cool sessions to his leadershipof the Modern Jazz Quartet, his tours of Europe, and his stewardship of the Lenox School of Jazz. Along the way Coady shows how Lewis's fusion works helped shore up a failing jazz industry in the wake of the 1940s big band decline, forging a new sound grounded in middle-class African American musical traditions. By taking into account the sociocultural milieu of the 1950s, Coady provides a wider context for understanding the music Lewis wrote for the Modern Jazz Quartet and sets up new ways of thinking about Cool Jazzand Third Stream music more broadly


Sujet(s) : Lewis, John (1920-2001) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Jazz -- 20e siècle  Voir les notices liées en tant que sujet
Third stream (musique)  Voir les notices liées en tant que sujet
Jazz cool  Voir les notices liées en tant que sujet
Modern jazz quartet  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9780472053209. - ISBN 0472053205. - ISBN 9780472073207. - ISBN 0472073206. - ISBN 9780472122264. - ISBN 0472122266

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb45393212t

Notice n° :  FRBNF45393212 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Table des matières : Branching out : the great era of venue creation ; "Bearded undertakers" : rhythm and reputation ; "Finesse, precision, and logic" : musical traditions and the African American elite ; Composition in context : Lewis and the MJQ, 1952-62 ; Lewis and film noir ; "Real" black music
Appendix A. Formal outlines of selected works ; Appendix B. Sait-on jamais (1957) Soundscape ; Appendix C. Odds against tomorrow (1959) Soundscape.

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Richelieu - Musique - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée