Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Harbord, Janet  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Ex-centric cinema [Texte imprimé] : Giorgio Agamben and film archaeology / Janet Harbord

Publication : New York ; London ; Oxford : Bloomsbury academic, an imprint of Bloomsbury publishing, Inc., 2016

Description matérielle : xii, 259 pages : illustrations ; 23 cm

Collection : Thinking cinema ; volume 10

Lien à la collection : Thinking cinema 


Note(s) : Includes bibliographical references (pages 235-244) and index
"In the beginning, cinema was an encounter between humans, images and machine technology, revealing a stream of staccato gestures, micrographic worlds, and landscapes seen from above and below. In this sense, cinema's potency was its ability to bring other, non-human modes of being into view, to forge an encounter between multiple realities that nonetheless co-exist. Yet the story of cinema became (through its institutionalization) one in which the human swiftly assumed centrality through the literary crafting of story, character and the expression of interiority. Ex-centric Cinema takes an archaeological approach to the study of cinema through the writings of philosopher Giorgio Agamben, arguing that whilst we have a century-long tradition of cinema, the possibility of what cinema may have become is not lost, but co-exists in the present as an unexcavated potential. The term given to this history is ex-centric cinema, describing a centre-less moving image culture where animals, children, ghosts and machines are privileged vectors, where film is always an incomplete project, and where audiences are a coming community of ephemeral connections and links. Discussing such filmmakers as Harun Farocki, the Lumiere Brothers, Guy Debord and Wong Kar-wai, Janet Harbord draws connections with Agamben to propose a radically different way of thinking about cinema." ; "Demonstrates how Agamben's ideas can enrich and extend our understanding of film as a medium and the cinema as an apparatus, constantly being remade"


Autre(s) forme(s) du titre : 
- Autre forme du titre : Excentric cinema


Sujet(s) : Agamben, Giorgio (1942-....) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Point de vue (cinéma)  Voir les notices liées en tant que sujet
Anthropocentrisme  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.430 1 (23e éd.) = Cinéma - Philosophie, théorie, esthétique  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9781628922424. - ISBN 1628922427. - ISBN 9781628922417. - ISBN 1628922419. - ISBN 9781628922387. - ISBN 1628922389. - ISBN 9781628922400. - ISBN 1628922400

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb45247375r

Notice n° :  FRBNF45247375 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - libre-accès - Audiovisuel - Salle P - Médias audiovisuels, multimédias et cinéma 

1 partie d'exemplaire regroupée

791.430 1 HARB e
support : livre