• Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté. Image fixe : sans médiation

Auteur(s) : Nelson, Claudia (1960-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur
Morey, Anne  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Topologies of the classical world in children's fiction [Texte imprimé] : palimpsests, maps, and fractals / Claudia Nelson and Anne Morey

Édition : First edition

Publication : Oxford : Oxford University Press, 2019

Description matérielle : x, 267 pages : illustrations ; 22 cm

Collection : Classical presences

Lien à la collection : Classical presences 


Note(s) : Includes bibliographical references (pages 249-261) and index
Beginning with Rudyard Kipling and Edith Nesbit and concluding with best-selling series still ongoing at the time of writing, this volume examines works of twentieth- and twenty-first-century children's literature that incorporate character types, settings, and narratives derived from the Greco-Roman past. Drawing on a cognitive poetics approach to reception studies, it argues that authors typically employ a limited and powerful set of spatial metaphors - palimpsest, map, and fractal - to organize the classical past for preteen and adolescent readers. Palimpsest texts see the past as a collection of strata in which each new era forms a layer superimposed upon a foundation laid earlier; map texts use the metaphor of the mappable journey to represent a protagonist's process of maturing while gaining knowledge of the self and/or the world; fractal texts, in which small parts of the narrative are thematically identical to the whole, present the past in a way that implies that history is infinitely repeatable. While a given text may embrace multiple metaphors in presenting the past, associations between dominant metaphors, genre, and outlook emerge from the case studies examined in each chapter, revealing remarkable thematic continuities in how the past is represented and how agency is attributed to protagonists: each model, it is suggested, uses the classical past to urge and thus perhaps to develop a particular approach to life


Sujet(s) : Littérature pour la jeunesse  Voir les notices liées en tant que sujet
Histoire -- Dans la littérature pour la jeunesse  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  809.892 82 (23e éd.) = Littérature - Histoire et critique - Pour ou par les enfants  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9780198846031. - ISBN 0198846037 (rel)

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb46540243t

Notice n° :  FRBNF46540243 (notice reprise d'un réservoir extérieur)

Univers jeunesse Cette notice appartient à l'univers jeunesse



Infos du Centre national de la littérature pour la jeunesse : 
Genre : Ouvrages de référence
Public destinataire : 
Avis critique : 
Notice critique : 

Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée