Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Chepel, Elena  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Laughter for the gods [Texte imprimé] : ritual in old comedy / Elena Chepel

Publication : Liège : Centre international d'étude de la religion grecque antique : Presses universitaires de Liège, 2020
Diffusion/distribution : Paris : de Boccard (diffusion/distribution)

Impression : impr. en Belgique

Description matérielle : 1 vol. (230 p.) ; 24 cm

Collection : Kernos. Supplément, ISSN 0776-3824 [sic] ; 35

Lien à la collection : Kernos. Supplément 


Note(s) : Bibliogr. p. 191-205. Index. - ISSN exact : 1376-179X
Texte remanié de : Thèse de doctorat : Classics : Reading (GB) : 2016


Sujet(s) : Comédie grecque -- Grèce -- 499-323 av. J.-C. (Époque classique) -- Thèmes, motifs  Voir les notices liées en tant que sujet
Rites et cérémonies -- Dans la littérature -- Grèce -- 499-323 av. J.-C. (Époque classique)  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  882.010 9 (23e éd.) = Poésie dramatique et théâtre grecs classiques - Jusque vers 0499 - Histoire et critique  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 978-2-87562-236-5 (br.) : 30 EUR
EAN 9782875622365

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb46571396j

Notice n° :  FRBNF46571396


Résumé : Ritual permeates Greek comedies of the fifth and fourth centuries BC. In Birds and Peace, the performance of sacrifice is central to the plot and its dramatic action; Women at the Thesmophoria is set during the celebration of a religious festival; while the story of Wealth relies on a successful incubation at the sanctuary of Asklepios. Other plays of Aristophanes, as well as fragments from other comic poets, also feature ritual processions, libations, hymns, and prayers. Why and how were these real-life practices of Greek religion represented in comedies? And what did it mean for the audience to laugh at them? This study is the first comprehensive analysis of the comic scenes in which characters perform rituals on stage. These theatrical representations of religious rites are examined not only with regard to their role in the fabric of particular plays, they are also analysed within the broader framework of the competition of dramatic poets at the Athenian festival of Dionysos. The approach chosen allows for a new perspective to develop on the old discussion regarding the religious dimension of Greek theatre. It is argued that comic rituals (and the playwrights behind them) consciously claim to be authentic, and thus transform the performance of a comic play into a significant event which is relevant for the city and its religion. [source éditeur]


Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - magasin

1 partie d'exemplaire regroupée