Notice bibliographique

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Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte : sans médiation

Auteur(s) : Lemberger, Dorit (1965-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : A red rose in the dark [Texte imprimé] : self-constitution through the poetic language of Zelda, Amichai, Kosman, and Adaf / Dorit Lemberger ; translated by Edward Levin

Traduction de : Šwšanah ʾadwmah baḥwšek : kiynwn ʿaṣmiy bśapah pwʾeṭiyt bšiyreyhem šel Zeldah, Yhwdah ʿAmiyḥay, ʾAdmiyʾel Qwsman wŠimʿwn ʾAdap

Publication : . - Boston (Mass.) ; Brighton (Mass.) : Academic studies press, 2016

Description matérielle : 1 vol. (XVIII-403 pages) ; 24 cm

Collection : (Emunot : Jewish philosophy and Kabbalah)

Lien à la collection : Emunot 


Comprend : Preface ; Chapter One Poetic Grammar: Three Aspects of Aesthetic Judgment ; 1. Examination and Judgment of Aesthetic Language: The Fundamental Tension ; 2. The First Aspect: A Poetic Work as Driving Reflective Introspection ; 3. The Second Aspect: Conscious Change as the Key to Aesthetic Judgment ; 4. The Third Aspect: Showing What Cannot Be Said ; Summation ; Chapter Two Dialogical Grammar: Variations of Dialogue in Wittgenstein's Methodology as Ways of Self-Constitution ; 1. "Family Resemblance" between the Platonic Dialogue and Wittgenstein's Methodology ; 1.1. Wittgenstein's Critique of Socrates ; 1.2. Similarities between Wittgensteinian and Socratic Dialogue ; 1.3. Language as a Medium of Thought: Soliloquy as Ordinary Language ; 1.4. Reflective Dialogue: Dialogue between Sense-Perception and Image 2. Wittgensteinian Dialogical Grammar in the Philosophical Investigations: Rhetorical, Conversational, Reflective ; .
2.1. Dialogism in the Philosophical Investigations: "A Surveyable Representation" 2.2. Aspects of Dialogism ; 2.3. Dialogue as Technique ; 2.4. Conversational Dialogue ; 2.5. Reflective Dialogue Chapter Three Self-Constitution through Mystical Grammar: The Urge and Its Expressions Three Channels of Mystical Grammar ; 1. Preliminary Considerations: Theology as Grammar and the Metaphysical Subject 2. The Mystical-Religious Channel: The Religious Aspect of Mystical Grammar ; 3. Who Is Experiencing? The Paradox of the I and the "Solution" of the Mystic Subject ; 4. I as Object ; I as Subject: From James to Wittgenstein ; 5. From Perfectionism to Confession: Work on Oneself ; Chapter Four Zelda: The Complex Self-Constitution of the Believer ; 1. Expression and Conversion between Everyday and Poetic Grammar ; 2. Dialogic Grammar: Internal and External Observations ; 3. Mystical Grammar: Perfectionism and Metaphysics as Zelda's Varieties of Religious Experience ; .
Chapter Five Yehuda Amichai: Amen and Love -- 1. The Poetics of Change: The Grammaticalization of Experience -- 2. Dialogic Grammar: The Importance of Otherness -- 3. Reconstruction of the Subject: The Mystical Grammar of Open Closed Open -- 3.1. The Mechanism of Change as the Key to Perfectionism 3.2. The Conception of an Individual God: God as Change and as Interlocutor -- 3.3. The Encounter with Biblical Word-Games as the Key to the Reconstruction of the Self -- 3.4. The Refashioning of Religious Rituals as an Expression of Intersubjective Change of the Self -- Chapter Six Admiel Kosman: We Reached God The Popping Self -- 1. The Poetic Grammar of Revolution: The New Believer -- 1.1. How to Do Things with Words: The Weekly Torah Portion -- 1.2. When All the Words Are Finished--All Is Intoxicated from Clarity -- 2. Dialogical Grammar: Self-Constitution as Conversational Process --
3. Mystical Grammar: Private Pain and Manifestation of the Other Chapter Seven Shimon Adaf: Poetry as Philosophy and Philosophy as Poetry The Nobility of Pain 1. Icarus Monologue: The Poetic Grammar of Hybrid Imagination -- 2. What I Thought Shadow Is the Real Body: The Dialogical Grammar of Place, Time, and Memory -- 2.1. Poetry as a Chronological and Thematic Point of Departure 2.2. The Subject as the Limit of the World -- 3. Aviva-No: The Grammar of Mourning -- 4. The Way Music Speaks -- Summation: "As if I Could Read the Darkness" -- Index

Note(s) : Notes bibliogr. Index
Fondé en partie sur : דיסרטציה : התכנית ללימודי פרשנות ותרבות : רמת-גן, אוניברסיטת בר-אילן : תשס"ה (2004). Titre de soutenance : שירה דתית כמשחק שפה


Autre(s) auteur(s) : Levin, Edward. Traducteur  Voir les notices liées en tant qu'auteur


Sujet(s) : Wittgenstein, Ludwig (1889-1951) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Zelda (1914-1984) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Amichai, Yehuda (1924-2000) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Kosman, Admiel (1957-....) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Adaf, Shimon (1972-....) -- Critique et interprétation  Voir les notices liées en tant que sujet
Religion et littérature  Voir les notices liées en tant que sujet
Poésie hébraïque moderne -- Aspect religieux -- Judaïsme  Voir les notices liées en tant que sujet
Langage -- Aspect religieux  Voir les notices liées en tant que sujet
Philosophie du langage  Voir les notices liées en tant que sujet

Genre ou forme : Poésie religieuse juive


Numéros : ISBN 978-1-61811-494-5. - ISBN 1-61811-494-8. - ISBN 978-1-61811-493-8 (erroné) (rel.)

Notice n° :  FRBNF44482449 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



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