Notice bibliographique

  • Notice

Type(s) de contenu et mode(s) de consultation : Texte noté : sans médiation

Auteur(s) : Prindle, Tamae K. (1944-....)  Voir les notices liées en tant qu'auteur

Titre(s) : Women in Japanese cinema [Texte imprimé] : alternative perspectives / Tamae K. Prindle

Publication : Portland, Maine : MerwinAsia, 2016

Description matérielle : viii, 497 pages : illustrations ; 23 cm

Comprend : Acknowledgments ; Introduction. Chapter 1. Mothers : Imamura Shōhei's The Ballad of Narayayama (1983) ; Naruse Mikio's Mother (1952) ; Idemitsu Mako's Great Mother (1983) ; Chapter 1 endnotes. Chapter 2. Wives : Kinugasa Teinosuke's Gate of Hell (1953) ; Kurosawa Akira's No Regrets for Our Youth (1946) ; Ichikura Haruo's Duty and Pretence (1997) ; Chapter 2 endnotes. Chapter 3. Prostitutes : Toyoda Shirō's The Mistress (1953) ; Kumai Kei's Sandakan brothel No. 8 (1974) ; Takahashi Banmei's Le Nouveau Monde Amoureux (1994) ; Chapter 3 endnotes. Chapter 4. Girls : Nishikawa Katsumi's A Dancer in Izu (1974) ; Ōhbayashi Nobuhiko's Chizuko's Younger Sister (1991) ; Ichikawa Jun's Tsugumi (1990) ; Chapter 4 endnotes. Chapter 5. Women : Mizoguchi Kenji's Life of Oharu (1952) ; Itami Jūzō's Tampopo (1985) ; Ishikawa Atsushi's Grass-Carp on a Tree (1997) ; Chapter 5 endnotes. Appendices : Appendix 1. "Mother Picture" (haha-mono) and "Mother Nature" (bosei) ; Appendix 2. Japanese ecofeminism ; Appendix 3. Patriarchy ; Appendix 4. "Good wife and wise mother" (ryōsai kenbo) ; Appendix 5. Wataru's monologue in Kikuchi Kan's "Kesa's Husband" (kesa no otto) ; Appendix 6. Shōjo in historical context ; Appendix 7. Fūzoku ; Appendix 8. Postmodernism ; Appendix 9. Transsexuality related chronology in Japan ; Appendices endnotes. Bibliography of texts, Japanese. Bibliography of texts, English. List of films discussed in the main text. About the author.

Note(s) : Includes bibliographical references (pages 457-493) and filmography (pages 494-495)
By studying Japanese films and their associated literature, Tamae K. Prindle reveals the covert stories of Japanese women versus orthodox history. Fifteen films bring this theme into focus. "Mother," "Wife," "Prostitute," "Girl," and "Woman," represent categories the public used to code Japanese women in the pre-feminist age. Each chapter features three films depicting women in the premodern age, in the World War II period, and in late twentieth-century Japan, and each embraces the three films within the perspective of ecological feminism, sexuality, alienation, illusion, and power-over/power-to. Shedding light on cultural, historical and/or ideological backgrounds of the films under study in important new ways, this book breaks new ground in the study of women in Japanese culture.--Adapted from page 4 of cover


Sujet(s) : Femmes -- Au cinéma  Voir les notices liées en tant que sujet
Cinéma -- Japon  Voir les notices liées en tant que sujet
Écoféminisme  Voir les notices liées en tant que sujet

Indice(s) Dewey :  791.436 5220952 (23e éd.) = Cinéma - Thème des femmes - Japon  Voir les notices liées en tant que sujet


Identifiants, prix et caractéristiques : ISBN 9780983299141. - ISBN 0983299145. - ISBN 9780983299158. - ISBN 0983299153

Identifiant de la notice  : ark:/12148/cb43787610d

Notice n° :  FRBNF43787610 (notice reprise d'un réservoir extérieur)



Localiser ce document(1 Exemplaire)

Tolbiac - Rez-de-jardin - libre-accès - Audiovisuel - Salle P - Médias audiovisuels, multimédias et cinéma 

1 partie d'exemplaire regroupée

791.435 082 PRIN w
support : livre